Nudging

Nudging is een techniek in marketing en gedragswetenschap die het gedrag van mensen subtiel en onbewust beïnvloedt door in te spelen op impulsen, gewoontes en sociale druk.

Betekenis: nudging

Nudging, een anglicisme, is een subtiele techniek in marketing en gedragswetenschap, waarbij keuzes en gedrag van mensen onbewust beïnvloed worden. Deze techniek steunt op de vaststelling dat mensen vaak niet rationeel handelen, maar zich laten leiden door impulsen, gewoontes en sociale druk.

Hoe Nudging Werkt

Een nudge is dus een duwtje dat mensen in een bepaalde richting stuurt, maar hen de vrijheid laat om zelf te kiezen. Het staat daarmee in contrast met dwang of harde regels. Enkele bekende voorbeelden van nudges zijn: fruit op ooghoogte in de schoolkantine plaatsen om gezond eetgedrag te bevorderen, of het standaard maken van orgaandonatie bij het behalen van het rijbewijs met de mogelijkheid om dit te weigeren.

Waarom Nudging Toepassen

Nudging maakt gebruik van cognitieve bias, deze psychologische aspecten maken het effectief in het sturen van klantgedrag. Onze hersenen zijn namelijk geprogrammeerd om snel beslissingen te nemen, wat betekent dat we vaak niet alle beschikbare informatie analyseren voordat we een keuze maken. Nudging maakt gebruik van deze snelkoppelingen om gewenste resultaten te bereiken. Voor marketeers is dit een krachtig hulpmiddel om gedrag van klanten te sturen. Dit kan gaan van nudges om aanvullende producten te kopen tot nudges die klantloyaliteit bevorderen.

Voorbeelden van Nudging

Amazon maakt bijvoorbeeld gebruik van nudging. De 'customers who bought this item also bought'-suggestie werkt als een nudge door de perceptie van sociale bewijskracht te creëren. Een ander voorbeeld is de nudge ‘nog slechts 1 kamer beschikbaar’ op boekingssites zoals Booking.com. Deze melding speelt in op het principe van schaarste en zet bezoekers aan tot een snellere aankoopbeslissing.

Welke diensten bieden wij aan?

Ontdek de details van elke dienst door erop te klikken voor meer informatie.

Benieuwd wat er mogelijk is? Plan een kennismaking in!

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Plan vandaag nog een vrijblijvende kennismaking in en laat ons je wegwijs maken in de wereld van online marketing. Samen gaan we op zoek naar kansen en oplossingen die bij jouw bedrijf passen. Klik hier om een afspraak te plannen!

Persoon - Jasper van Hardeveld

Jasper van Hardeveld

Digital Partner

Laten we kennismaken!
Persoon - Jasper van Hardeveld

Jasper van Hardeveld

Digital Partner

Kennismaken? Klik hier

Al onze marketingtermen

Onze software
& technologieën

Wij onderscheiden onszelf door gebruik te maken van de beste software en technologieën.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Neem contact op!